~CoMe tAlk HeRe...lalala~

Powered by Blogger.

Tuesday, October 19, 2010

~NoVeL~


-
-
-
novel??
-
-
-
apa yang kita perlu buat untuk melengkapkan novel?
-
-
-
idea??
ye...idea.idea nak mulakan story....
tapi...
memanglah ada idea.
macam mana nak create idea tu bagi cantik??
-
-
-
halangan??
ye..memang ada halangan nak buat novel..
halangan dan masalah...
seperti yang dikatakan oleh Prof Rahman Shaari..
dalam menyiapkan sebuah novel pasti ada halangan...
tapi..halangan itu mestilah daripada terma-terma yang betul..
antaranya...
-
-
TEMA
PEMBINAAN PLOT
WATAK
LATAR
PENERUSAN BAB DEMI BAB
-
-

itu merupakan contoh masalah yang dihadapi.
kadang-kadang, kita akan berasa sangat mudah untuk menyiapkan novel.
tapi...
itu hanya bagi golongan yang profesional
bagi penulis baru, ia merupakan suatu yang baru bagi mereka untuk menghasilkan novel yang baik
ini kerana...
tiada keyakinan dalam diri
sentiasa menangguh2kan bab
kekurangan idea
tidak buat sinopsis
ingin menjadi seperti penulis profesional..
dsb....
masalah tidak mungkin berlaku jika penulis baru bersungguh-sungguh menghasikan sebuah novel...
sekian tentang novel...

dicreate time blur nak wat novel@_@

2 comments:

ilham_un on October 19, 2010 at 11:36 PM said...

kurang feel sebenarnya n perlu banyak kan pembacaan...hehehehhee.

kiera syakirah on October 21, 2010 at 5:06 AM said...

hehe..akak..ye lah kot..tadi wat dah ade feel...samapai mengalir air mato den ni ha..haha

Post a Comment

Tuesday, October 19, 2010

~NoVeL~


-
-
-
novel??
-
-
-
apa yang kita perlu buat untuk melengkapkan novel?
-
-
-
idea??
ye...idea.idea nak mulakan story....
tapi...
memanglah ada idea.
macam mana nak create idea tu bagi cantik??
-
-
-
halangan??
ye..memang ada halangan nak buat novel..
halangan dan masalah...
seperti yang dikatakan oleh Prof Rahman Shaari..
dalam menyiapkan sebuah novel pasti ada halangan...
tapi..halangan itu mestilah daripada terma-terma yang betul..
antaranya...
-
-
TEMA
PEMBINAAN PLOT
WATAK
LATAR
PENERUSAN BAB DEMI BAB
-
-

itu merupakan contoh masalah yang dihadapi.
kadang-kadang, kita akan berasa sangat mudah untuk menyiapkan novel.
tapi...
itu hanya bagi golongan yang profesional
bagi penulis baru, ia merupakan suatu yang baru bagi mereka untuk menghasilkan novel yang baik
ini kerana...
tiada keyakinan dalam diri
sentiasa menangguh2kan bab
kekurangan idea
tidak buat sinopsis
ingin menjadi seperti penulis profesional..
dsb....
masalah tidak mungkin berlaku jika penulis baru bersungguh-sungguh menghasikan sebuah novel...
sekian tentang novel...

dicreate time blur nak wat novel@_@

2 comments on "~NoVeL~"

ilham_un on October 19, 2010 at 11:36 PM said...

kurang feel sebenarnya n perlu banyak kan pembacaan...hehehehhee.

kiera syakirah on October 21, 2010 at 5:06 AM said...

hehe..akak..ye lah kot..tadi wat dah ade feel...samapai mengalir air mato den ni ha..haha

Post a Comment

 

. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino